Tefal OW3001 - reviews

8.8
  • Degelijkheid
    6.7

Product een jaar of meer in bezit
Op 12 december 2009 de Tefal broodmachine OW300101/B72 gekocht, en elke twee dagen een brood gebakken al die jaren lang. Vandaag op 13 maart 2014 is de machine kapot; in het deksel zijn de kunststof schroefhouders verduurd. Hoezo niet degelijk?!

Prima machine.

In plaats van een nieuw deksel (€ 25,00) toch maar weer een nieuwe machine.
6,7
Product een jaar of meer in bezit
Na bijna drie jaar trouwe dienst en intensief gebruik heeft het apparaat het vandaag begeven. Met een onheilspellend geluid en een vastgelopen motor. Het brood dat eruit kwam was altijd prima, maar de degelijkheid is niet om over naar huis te schrijven.

En nu ik toch aan het klagen ben:

- Het apparaat heeft geen aan-/uit-knop. De knop die dat suggereert te zijn start het gekozen programma. Echt uitzetten kan alleen door de stekker uit het stopcontact te halen. Ik heb dus maar een stekker met een aan-/uit-schakelaar aan het snoer gemonteerd.

- De piepjes bij het aanraken van de toetsen mogen wel een stuk minder luidruchtig.

- Als je een programma start en ontdekt dat het niet het juiste programma is, kun je wel de stekker er een tijdje eruit halen, maar doe je die weer in het stopcontact dat gaat het apparaat gewoon verder met het eenmaal gekozen programma. Pas als je de stekker er een half uur of zo uit hebt gehad kun je weer een ander programma kiezen.

Maar het brood is heerlijk en gezond!
  • Degelijkheid 2
Product een jaar of meer in bezit
Ik heb de machine mei 2009 gekocht. Bak resultaat prima, maar na ca 19 maanden ging de aandrijving van de kneder kapot. De gehele machine werd onder garantie vervangen. Nu na 12 maanden is de electronica kapot. De machine stopt spontaan halverwege het bakproces, maar garantie is verlopen.
  • Gebruiksgemak 7
Product een jaar of meer in bezit
De machine maakt mooie broden, goed gerezen, alleen op het snelle programma zijn ze veel compacter en lijken minder gaar.

Duurzaamheid is erg slecht. Binnen 4 jaar 3 machines versleten. Nov 2007: 1e machine. Deze ging na 3 maanden al kapot. Terug naar TEFAL. Hier raakte men de adresgegevens kwijt. Uiteindelijk na 3 maanden een nieuwe machine. Mei 2008: bij deze machine ging binnen een jaar de schroef van de kneedhaak kapot. Terug naar TEFAL, wel een nieuwe machine. April 2009: 3e machine. Na ongeveer 2 jaar ging ook hier de schroef van de kneedhaak kapot. Ongeveer 7 weken aan het wachten geweest op een nieuw bakblik, dat niet kwam. Na 7 weken viel de schroef eruit, waardoor er water in de machine kwam. Machine onbruikbaar....
-----------Update review, 17-7-2011---------

Beste allemaal,

Ik zal de kuren niet goed praten, maar uit 18 jaar ervaring weet ik wel dat het grootste probleem het vastlopen van de kneedhaak is. Dit komt meestal doordat het hele bakblik in een sopje belandt. Het is van belang dat de onderkant, het ronde gedeelte waar het mechanisme waar de kneedhaak in zit altijd droog blijft. Dit is namelijk niet corrosie bestendig.

Ik maak de buitenzijde altijd alleen maar schoon met een vochtig keukenpapiertje en doe over het algemeen 2 jaar met een broodbakmachine. Ben nu zeker met mijn 7e broodbakmachine bezig, welke ik dagelijks gebruik voor mijn dieet, maar ik kan alleen maar lof uitspreken over deze machine. Behalve het ontbreken van de deeghaak.

-----------1e review, 29-3-2011-----------

Perfecte machine!Besteld bij Megapool. Geen problemen. In de 18 jaar dat ik een glutenvrij dieet heb is dit de 7e machine. Maar deze vind ik echt top! Alle broodbakmachines maken herrie, maar deze vind ik meevallen. Qua uiterlijk ook heel netjes. RVS uiterlijk. Ook het aantal menu's is zeer uitgebreid. Enige nadeel is dat er geen deeghaak bij zit welke eigenlijk een must is! Vandaar qua gebruiksgemak een 9.
5,7
Product een half jaar in bezit
In september 2010 de eerste machine gekocht. Bijna dagelijks wordt er een brood gebakken. Een paar maanden later deed het apparaat ineens niets meer. Bij e-care ter reparatie aangeboden en een nieuw exemplaar van Tefal gekregen. Kan gebeuren, maar na weer een paar maanden begon de motor kuren te vertonen. De kneedhaak draaide niet of nauwelijks meer. Weer bij e-care aangeboden (weer portokosten) en een nieuw exemplaar retour gekregen. Dit derde exemplaar hield er na 1 brood mee op en produceerde alleen nog paar piepjes. De degelijkheid van deze broodbakmachine is dus zeer slecht. Als de machine het doet komen er prima broden uit, maar constructie is blijkbaar waardeloos. Ik ga in elk geval een andere machine uitzoeken.
Product een maand in bezit
Bakt goed ,wel de volgorde van ingredienten volgens de gebruiksaanwijzing aanhouden

lekker knappend korstje

We hebben veel plezier van de machine
  • Degelijkheid 8
Product een jaar of meer in bezit
Ik heb deze broodbakmachine nu voor de tweede keer gekocht. Mijn vorige was na ruim 3 jaar versleten en hij is zo goed bevallen dat ik precies dezelfde ter vervanging heb gekocht.

Ik heb geen enkel probleem met mijn vorige gehad. Het brood is luchtig en bijzonder goed van structuur. Het brood is niet te droog of te compact. Dit in tegenstelling tot een leenmachine die ik een week of twee heb gehad ter tijdelijke vervanging van mijn oude nadat deze stuk was.

Mijn vorige is dus na ruim 3 jaar versleten. Na 2 jaar begon je te merken dat het iets minder werd, je moest iets meer gist gebruiken om hetzelfde te laten rijzen. Op een gegeven moment was de software van de wap (hij bleef ergens halfverwegen een programma haken) en de temperatuurscontrole was niet goed meer (hij werd te warm tijdens het rijzen waardoor het brood de pan uit rees en niet warm genoeg tijdens het bakken waardoor het brood niet gaar was). Tijd voor een nieuwe dus.

Ik heb deze met veel plezier. Wij bakken 6 tot 7 broden per week, hij word dus veel gebruikt. Nooit problemen gehad met het bakblik, haak, of iets dergelijks. Maar na een paar jaar intensief gebruik is het apparaat wel een beetje op.
7,3
Product een jaar of meer in bezit
De Tefal machine zelf doet het eerst heel goed en heeft ook prima mogelijkheden. Na een jaar werden de broden echter niet meer zo hoog als in het begin. Ook raakte na ca. anderhalf jaar de asafdichting van de kneedhaak lek, waardoor er water onderin de machine kwam te staan. Daarom een (duur)nieuw blik gekocht. Een paar maanden later brak van de aandrijfklauw onderin de machine, spontaan 1 lip (van de 2) af waardoor het kneden niet meer lukte en de hele machine weggegooid kon worden (de klauw is niet uitwisselbaar).
Product een paar weken in bezit
Sinds twee weken bezitten wij deze machine. De deegmenger is nog niet een keer blijven zitten in het brood. Er is nog niet een brood mislukt. Ook deeg maken om af te bakken in oven gaat erg goed. Kortom "GEWELDIG" wat een goede prijs/kwaliteit verhouding. Wij kunnen deze HOME BREADMACHINE iedereen aanraden. RW te Alphen aan den Rijn
  • Gebruiksgemak 6
  • Mogelijkheden
Product een jaar of meer in bezit
Heb 'm nu twee jaar gebruikt. Alleen voor brood.

Niet tevreden.

Wat volstrekt onnodig is, is zo een ontzetten luide piep bij alles wat je maat instelt. Ik was er aan toe om 'm maar eens open te schroeven om daar een draadje door te knippen.

Degelijkheid is ook onder de maat. De klemmen en uitsparingen die het bakblik op z'n plaats moeten houden verbuigen te gemakkelijk. De as van de kneder is nu voor de derde maal vastgelopen. De vorige twee keren heb ik 'm nog met gereedschap voorzichtig weer losgekregen. Deze keer is het hopeloos. Vervangende blikken worden niet op grote schaal aangeboden.
  • Gebruiksgemak 7
  • Degelijkheid 7
Product een paar dagen in bezit
We hadden ooit een Tomado broodbakmachine maar die stond al 2 jaar kapot in de kast. En nu dus eindelijk een nieuwe gekocht, de Tefal. We hebben er al heel wat broden in gebakken en dat bevalt echt prima. Ook pizzadeeg in gemaakt: perfect!

In de winkel getwijfeld tussen deze en de Panasonic, maar uiteindelijk vonden we de prijs van de Tefal de doorslag geven. En geen spijt van, ding doet het goed. Mengt het deeg goed, laat goed rijzen en bakt goed af. Gebruiken heel vaak de functie dat we 's avonds alles in de machine doen en 's morgens vers brood hebben. Echt jammie!
7,3
  • Degelijkheid 7
Product een half jaar in bezit
Tot nu toe ben ik tevreden over mijn Tefal Home Bread. Het enige waar ik niet tevreden over ben is dat mijn kneder altijd in mijn brood blijft hangen. Normaliter vind ik dat niet zo'n groot probleem maar wel nu ik per ongeluk mijn brood + kneder heb weggegooid (brood lag te lang). Nooit bij stil gestaan dat mijn kneder vaak blijft hangen dus niet gecontroleerd. Van Tefal zelf word ik niet wijzer. Mijn kneder is momenteel niet leverbaar en Tefal kan mij ook geen duidelijk antwoord geven wanneer mijn kneder wel leverbaar is. Ik vind Tefal wat dat betreft zeker niet klantgericht. Heef iemand suggesties waar ik een kneder kan kopen? Ik ben al in een aantal winkels geweest maar daar verkocht men mijn kneder niet!
6,7
  • Degelijkheid 2
Product een jaar of meer in bezit
Enige tijd geleden plaatste ik een positieve reactie (met kanttekening dat de antikleeflaag waardeloos is). Het apparaat was echter nauwelijks een jaar oud of het begaf het; de motor werkte nog wel hoorbaar, maar bracht de draaibeweging niet meer over naar het gedeelte dat de spatel in het bakblik bedient (sorry voor de ingewikkelde formulering). Einde Tefal. Mijn vrouw kon mijn gestuntel met goedkopere apparaten niet meer aanzien en kocht de Rolls onder de bakmachines: de Panasonic. Nog te kort in gebruik om mijn enthousiasme op kieskeurig.nl te plaatsen. Ik wil broodbakkers alvast meegeven dat het 'gat' in het brood minimaal is en de handleiding waardeloos (want eveneens minimaal). Wel moet gezegd dat de Tefal lekker compact was.
  • Degelijkheid 5
Product een half jaar in bezit
Nu een klein halfjaar in bezit en ben over het apparaat zelf heel tevreden, er is nog geen enkel brood mislukt. Over de machine niets dan goeds, maar... ruim een maand geleden heb ik het bakblik i.v.m. een euvel opgestuurd naar Tefal. De twee lipjes aan de zijkanten, welke het blik in de machine dienen vast te zetten, zijn niet opgewassen tegen de enorme druk die het kneden met zich meebrengt, 1 van de 2 lipjes was bij mij lam geworden en schoot er elke keer uit. Ik was (en ben) bang dat dit uiteindelijk ook de machine zelf zal beschadigen, daarom heb ik het blik naar Tefal verstuurd met het verzoek om een vervangend exemplaar. Nu, ruim een maand later, heb ik echter nog steeds niets ontvangen. Het bakblik schijnt niet op voorraad te zijn en Tefal kan niet vertellen wanneer deze wél weer op voorraad is (een beetje servicegericht fabrikant, kan heus wel een telefoontje plegen om de boel te versnellen, lijkt mij). Hier ben ik dus absoluut niet content over, dit duurt gewoon veel te lang en erger is dat ik nu nóg niet weet wanneer ik het bakblik tegemoet mag zien.

De broodbakmachine is prima, het bakblik helaas niet en zonder zo'n ding kun je ook zo weinig...
  • Degelijkheid 8
Product een maand in bezit
Aan de hand van de reviews op Kieskeurig heb ik voor deze broodbakmachine gekozen en ik ben er heel tevreden over. Ziet er mooi uit, werkt prima, goede handleiding en eenvoudig schoon te maken. Dit is mijn eerste bbm, dus ik heb geen vergelijkingsmateriaal, maar ik geniet elk weekend van de geur van vers brood!
6,3
Product een paar dagen in bezit
Helemaal vol spanning onze Tefal binnengekregen...en bij de eerste beste keer dat we ingredienten erin gedaan hadden....een foutmelding op het scherm 'EEE'. Alles geprobeerd om dit gereset te krijgen, maar helaas. Met klantenservice gebeld, foutmelding was niet bekend. Apparaat moet opgestuurd. Wat een domper....had ik toch maar de Panasonic genomen.
Product een paar weken in bezit
Onze 1e broodmachine. Bevalt goed. Lekker brood en voldoende mogelijkheden.
Product een jaar of meer in bezit
een jaar trotse eigenaar van deze machine. De machine draait overuren! Onze kinderen vinden het fantastisch lekker brood en zeer varierend. Hebben nu 2 broden op een dag nodig. Wij bakken met meel van de molen en niet met de dure kant en klaar mixen.

Zijn op zoek naar een machine voor 2 broden helaas heeft tefal deze niet maar wie weet!
Product een paar weken in bezit
Heeeerlijk brood bak ik met dit geweldige BBM!

Ik bak met het all-in-mixen van soezie, ons fovorieten zijn meergranen, omega, pitten, en low carb en we gaan er zeker meer van proberen.

En de kneedhaak smeer ik voor het bakken in met olijfolie, en hij blijft in niet in het brood zitten duss geen gat in het brood.

Ik ga nog heel veel experimenteren met dit geweldige machine. We komen eerst niet meer bij een bakker;))