Philips Prestigo Universele afstandsbediening SRU8008/10

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 6 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Philips Prestigo Universele afstandsbediening SRU8008/10 op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

7,3

Linuxer 13-03-2011

Ook ik heb (net als Marco1972) een mazzeltje gehad. Op het moment van schrijven (maart 2011) is de Mediamarkt deze AB aan het dumpen omdat ze vervangen worden door de SRU8015. Die is hetzelfde, alleen heeft 'ie een mooier groter display (en meer iconen en bling bling denk ik) en een ander draaiwieltje. Bovendien staat er achter op de verpakking van de 8015 duidelijk dat 'ie zelflerend is. Deze (de 8008/10) is dat ook, maar echt duidelijk staat dat niet op de verpakking. Ik betaalde slechts €25 voor dit apparaat en als je 'm laat liggen voor dat geld ben je gek.

Ik gebruik al sinds jaar en dag universele AB's en ik vind 2 dingen erg belangrijk:

1. Hij moet zelflerend zijn.
2. Kapot gaan ze altijd (zie verder) dus mag 'ie niet meer dan €30 kosten (er is altijd wel een goede te vinden voor €25!).

Na verloop van tijd gaat de "zap knop" (de knop 'channel up') altijd kapot. Je kunt deze dan nog wel indrukken maar hij maakt dan geen contact meer. De Philpis SRU8008 lijkt knoppen te hebben die onder het rubber echte degelijke drukknopjes heeft: geen rubber contactpunten die zo snel verslijten. Ik denk dat het dus ook wel goed zit met de duurzaamheid.

Het "leren" van de knoppen van je originele AB's gaat ook heel goed. Koop nooit een AB die je oude AB's niet kan 'leren' want er zit altijd wel een knop tussen die niet automatisch gevonden wordt.

In tegenstelling tot de populaire Logitech AB's, die ook niet al te duur zijn, kukelt deze AB niet om als je op een knop drukt terwijl deze op tafel ligt. De Logitechs (en veel andere) zijn rond van onder om 'lekker in de hand te liggen' en kukelen daardoor om. Ik vind dat erg irritent: de SRU8008 en bijna alle andere Philipsen hebben daar geen last van.

Ondanks dat deze AB erg lang is bedient 'ie best fijn omdat er niet veel knoppen die je vaak gebruikt helemaal bovenaan zitten. Hij is goed gebalanceerd en ligt dus ook goed in de hand.

Maar het verkooppunt en "dure" feature van deze AB is natuurlijk het kleuren schermpje. Zoals gezegd: deze heeft een klein schermpje, de 8015 een groete. Maakt mij niet uit. Soms zie je iconen in beeld en die zijn heel mooi. Maar ik had nooit gedacht dat een text menuutje op een AB zo nuttig zou kunnen zijn! Ik dacht dat het stomme bling-bling was, maar ik wil nu niet meer anders!

Voor het switchen van apparaten zie je een lijstje van je apparaten die je zelf een naam hebt gegeven (knop 'devices'). Onder de 'more' knop zit een context menu (een soort "rechter muisknop") met extra functies van je apparaat die je wat minder vaak gebruikt (teletext enzo). Ook dat kun je allemaal zelf toevoegen, hernoemen, zelf aanleren etc etc.

De gewraakte macro functie (de zg. Activities) vind ik dus wel leuk. Je moet inderdaad even puzzelen. Maar met een beetje doorzettingsvermogen heb je onder de icoontjes 'alles uit' en 'radoi aan' etc. al snel een werkende sequentie van knoppen die de SRU8008 zelf voor je "indrukt".

Omdat de gebruiksaanwijzing "in de SRU 8008 zit" en als een Wizard werkt is het allemaal best makkelijk. Ik vind het ook overzichtelijk dat je met een draai aan het wieltje een icoon (met tekst) ziet van het apparaat dat je nu aan het bedienen bent.

Hoe het zit met het soms bekritiseerde batterij verbruik weet ik (nog) niet. Ik weet wel dat de AB een goed sterk signaal uitzend want hij trekt zich gelukkig niet al te veel aan van obstakels in de weg.

Kortom: perfect apparaat. :)

Marco11972 29-12-2010

Heb deze afstandsbediening voor een prikkie bij de kijkshop gekocht (28 euro). Het is zoals je in de andere reviews kunt lezen geen wonderapparaat. Das ook niet vreemd want Philips maakt ook een afstandsbediening waar je 1600 euro voor moet neertellen. En zelfs daar zal wel wat over te zeiken zijn. Als je hem gebruikt als vervanging voor al je afstandsbedieningen dan heb je er een superapparaat aan. Ligt lekker in de hand, lekker zwaar ook. Makkelijk te bedienen, beetje handige vogel doet het zonder gebruikershandleiding. En sjah...wil je combinaties van toetsen aanleggen, activiteiten noemen ze dat, dan moet je denk ik wat dieper in de buidel tasten....

remcob2 31-03-2010

Na de nodige problemen met de originele afstandbediening van de harddisk recorder zijn we over gestapt op een universele ab. Reden hiervoor was ook dat we hiervoor altijd met teveel ab's aan het klungelen waren. 3 van de 4 apparaten herkende de afstandsbediening direct en de 4e heb ik handmatig moeten inprogrammeren. Dat ging vrij gemakkelijk, zonder een gebruiksaanwijzing, aangezien de instructies gewoon op het scherm verschijnen. Voordeel is dat ik alleen die toetsen nu heb ingeprogrammeerd die ik daadwerkelijk gebruik en ik ze een logische naam heb kunnen geven. Werkt allemaal prima. Het nut van de activiteitenfunctie is inderdaad beperkt, vooral doordat je alleen kunt werken met eenduidige instructies. Wisselen HD - DVD werkt bv niet, omdat je niet van te voren weet of het apparaat op HD of DV staat. Voor 2 activiteiten is het me gelukt om deze in te programmeren en dat werkt een stuk sneller dan alle stappen handmatig in te toetsen.
Het display is helder en de verlichte toesen zijn gemakkelijk in het donker. Enig minpunt: mijn eerste exemplaar had een los contact voor de backlight, maar deze is snel vervangen door een nieuw exemplaar.

Johan77 20-06-2009

Vandaag de SRU 8008 in gebruik genomen. Een fantastische ab, met name door zijn programmeerbaarheid. Behalve het vervangen van vele ab's kun je hem ook activiteiten laten verrichten, dus met een toetsdruk meerdere opeenvolgende acties laten uitvoeren. Dit werkt perfect. Mis eigenlijk alleen de directe toegang tot teletekst, dit kan slechts via de extra opties. Voor de rest een prima apparaat, de degelijkste in zijn prijsklasse.

fpinfo 22-01-2009

weer een zg universele afstandbediening die niet kan waarmaken wat ie beloofd. Ziet er mooi uit maar doet het gewoon niet goed. Heb een Panasonic TV (TV van het jaar 2007) en deze herkent ie niet eens; kun je vervolgense de tientallen knopjes van het apparaat handmatig gaan invoeren... Grootste makke is echter de zg 'activiteiten' dit is een heel simpel iets maar werkt dus gewoon niet goed, je moet toetsencombinaties inprogrammeren maar als een toets afhankelijk is van de stand in een menu ben je dus verloren want hij kan alleen maar onthouden dat ie 2 keer omhoog moet, dat is prima als menu op de onderste staat en je moet 2 omhoog, maar als ie om bepalde redenen op de bovenste staat gaat ie nog steeds 2 omhoog, oftewel dan is ie de draad helemaal kwijt. Kortom, een WAARDELOOS produkt!

RonWillems 13-12-2008

Waardeloos apparaat. Heb een philips tv dus zou toch goed moeten werken. Probleem is dat de teletekst functie alleen te bereiken is via een knop voor meer functies. Veel te omslachtig dus probeer je deze functie onder een andere knop te plaatsen. Daar is niet aan gedacht, kan alleen door de leer functie. Alleen doet ie het daarna niet, sterker nog, de hele knop doet t nu niet meer. Samengevat: functie bestaat op het apparaat maar ik kan hem niet krijgen waar ik m wil. Ik herinner me meteen waarvoor ik nooit aan een universele afstandbediening wilde.

De meest gebruikte bedieningsknoppen aan de onderkant is ook niks.